Radom
RG

 Oddano do użytku w roku 1883  ❋  IDŽD - Iwangorodo - Dombrowskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Iwanogrodzko - Dąbrowska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025  Wysokość n.p.m. 166 m 

min 315 1.jpgWizyta 1 - czerwiec 2008.

Ujęcie z peronu 2 od strony zachodniej - po lewej budynek dworca, obok czekająca na wolną drogę ET22-1047 (ZT Skarżysko Kamienna) z pociągiem towarowym na haku.
min 315 2.jpgPo sąsiedzku przy peronie 3 stoi podwójny EZT do Dęblina. Odjedzie o 14:50.
min 315 3.jpgWidok na południowy zachód - wyjazdy w kierunkach do Skarżyska Kamiennej i Tomaszowa Mazowieckiego. Szlaki kolejowe w tych kierunkach rozchodzą się dopiero 5 km stąd a przez kolejne 6 km prowadzą równolegle do siebie w odległości kilkuset metrów. To taka pamiątka po ostatniej wojnie i strategicznym (dla wojsk niemieckich) charakterze linii do Tomaszowa.
min 315 4.jpgNa stację wjeżdża opóźniony pociąg Kolei Mazowieckich z Warszawy Wschodniej.
Widok na północny wschód - wyjazdy do Warszawy i Dęblina.
min 315 5.jpgBudynek dworca - ujęcie z peronu 2 od strony wschodniej.
min 315 6.jpgBudynek dworca raz jeszcze - ujęcie od strony Placu Dworcowego. Trzeba przyznać że całość prezentuje się bardzo "wielkomiejsko" i okazale.
min 315 7.jpgWizyta 2 - kwiecień 2025.

Peron 1 tor 5 i ujęcie w kierunku północno - wschodnim czyli wyjazdy do Warszawy (bardziej na północ) i do Dęblina (bardziej na wschód). Po lewej zarys budynku dworca.
min 315 8.jpgPrzekrój poprzeczny przez radomski dworzec. Jesteśmy na peronie 1. Dalej tory nieparzyste 5, 3 i 1 - ten ostatni leżący przy peronie 2. Jeszcze dalej peron 3. Po przebudowie stacji mamy tu torów w sumie 9 z czego 5 jest położonych przy krawędziach peronowych.
min 315 9.jpgPeron 1 i ujęcie w kierunku południowo - zachodnim czyli wyjazdy do Skarżyska Kamiennej (bardziej na południe) i do Tomaszowa Mazowieckiego (bardziej na wschód).
min 315 10.jpgBudynek dworca od strony podjazdu. Jego obecny wygląd zawdzięczamy przebudowie jaka nastąpiła po I wojnie światowej i nadała obiektowi formę renesansu polskiego (nawet nie wiedziałem że taki styl funkcjonuje w architekturze - człowiek uczy się całe życie :) Kolejny remont generalny przeprowadzono w latach 1989 - 1992. Całkowicie zmieniono wtedy układ wnętrz starego gmachu, ale fasada pozostała niezmieniona. Ponownej, kompleksowej modernizacji budynku dworca dokonano w latach 2012 - 2013 i teraz prezentuje się on tak czyli bardzo ładnie - jak na miasto prawie wojewódzkie przystało.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Radom ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Radom ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Radom ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Koleje Mazowieckie ❋ oficjany serwis WWW
1* Od grudnia 2004 roku do czerwca 2006 roku linia pomiędzy Radomiem i Tomaszowem Mazowieckim była częściowo niedostępna dla komunikacji pasażerskiej ponieważ nic nie jeździło fragmentem z Radomia do Drzewicy. Dopiero w rozkładzie jazdy na rok 2006 całą linię Radom - Tomaszów Mazowiecki ponownie zaczął przemierzać pociąg pasażerski. Był nim pospieszny "Wieniawski" z Lublina przez Łódź Kaliską i Kutno do Poznania Głównego. W rozkładzie jazdy na rok 2007 linię z Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego w całości pokonywał tylko jeden pociąg (relacja Radom - Koluszki), ale za to odcinek Drzewica - Przysucha - Radom zaczęły obsługiwać (w takcie kilkugodzinnym) szynobusy Kolei Mazowieckich.

2* W roku 2023 zakończyła się 10-cio letnia, prowadzona etapami modernizacja linii do Warszawy. Oprócz doprowadzenia parametrów technicznych linii do obecnie akceptowalnych (prędkość maksymalna, nowe urządzenia SRK) jej zasadniczym celem było dobudowanie drugiego toru na odcinku Radom - Piaseczno. Dzięki temu zniknęło absurdalne, wybitnie wąskie kolejowe gardło funkcjonujące na południowym i bardzo ruchliwym podejściu do Warszawy od strony Kielc wyglądające tak od początku jego istnienia czyli od roku 1934. Obecnie czas przejazdu pomiędzy Radomiem i Warszawą Zachodnią dwutorowym w całości odcinkiem wynosi dla pociągów IC mniej niż godzinę.

3* 12 grudnia 2021 roku dworzec kolejowy w Radomiu "wskoczył" na najwyższą półkę z nazwami i od tego dnia jest to dworzec Radom Główny. Co prawda tylko trzy perony i pięć krawędzi, ale jest :)

Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji RADOM
2004 ---> Przysucha - TOMASZÓW MAZOWIECKI
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji RADOM
2006 ---> Przysucha - TOMASZÓW MAZOWIECKI
ROZKŁAD JAZDY

Radom

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazowsze - część zachodnia | Województwo Mazowieckie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 315 |

Liczba gości na stronie Radom od 23 lipca 2008: 10631
Data i czas poprzedniego wejścia: 14 grudnia 2025 / 10:38
Średnia wejść dziennie: 1.68

Wpis do bazy MySQL: 23 lipca 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 4 grudnia 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.011 sek