| Zbąszyń |
| Zb |
|
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1870 ❋ MPE - Märkisch - Posener Eisenbahn / Kolej Marchijsko - Poznańska
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Wysokość n.p.m. 57 m
|
|
 | Peron 1 tor 1 - po lewej widoczny fragment "starego" budynku dworca. Dalej sfatygowane wejście do przejścia podziemnego - jego wyjścia na kolejne perony wyglądają równie źle. Ujęcie od strony zachodniej. |
 | Peron 1 kończy się przy dawnym budynku poczty który obecnie wygląda nieco przygnębiająco. Ogólnie - ten fragment dworca do najładniejszych nie należy i jest to określenie bardzo łagodne. |
 | Ten sam peron i to samo miejsce wykonania zdjęcia tylko ujęcie w kierunku przeciwnym. |
 | Przechodzimy na peron 2 - też jednokrawędziowy. Ujęcie w kierunku wschodnim czyli wyjazdy do Poznania (na wprost), Wolsztyna i Leszna (po opuszczeniu stacji łagodny łuk w prawo) oraz do Międzychodu (po opuszczeniu stacji dla odmiany ostry łuk w lewo). LK 373 do Międzychodu jest od roku 1988 nieczynna i we fragmentach - po roku 2000 zdemontowana. Dotyczy to także rozjazdu na tę linię w Zbąszyniu z toru 1. |
 | Peron 2 i ujęcie podobne. Na pierwszym planie semafor wyjazdowy D dla toru 2 w kierunku Poznania. Po lewej służbowy budynek kolejowy - wygląda na mieszkalny. |
 | A to już peron 3 - ostatni używany przez podróżnych chociaż nie ostatni w ogóle. Tory 4 i 6 są zasadniczo przeznaczone dla SZT Kolei Wielkopolskich jadących "z" i "do" Leszna. Możliwe że można tutaj spotkać także klasyczny skład wagonowy z parowozem - linia do Leszna ma celowo zachowany koloryt muzealny. |
 | Stary budynek dworca widziany z peronu 3. |
 | Nowy budynek dworca widziany z peronu 3. Niestety - jest częściowo w remoncie i chwilowo nie wygląda tak godnie jak się tego spodziewałem. Ale to stan przejściowy :) |
 | Nieczynne przejście w poziomie torów pomiędzy peronami - jak na razie rogatka pozostała.
Nowy budynek dworca powstał w dwudziestoleciu międzywojennym. Został wybudowany w stylu modernistycznym według projektu profesora Adolfa Pillera a jego budowę ukończono w roku 1929. Dworzec w Zbąszyniu miał być kolejowym "oknem na zachód" odrodzonej Polski i takim do wybuchu II wojny rzeczywiście był. Konieczność budowy nowego, większego budynku dworca w czasach II Rzeczpospolitej była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej w wyniku czego Zbąszyń znalazł się - jako miasto - 3 km od granicy z Niemcami. A graniczny dworzec kolejowy w tamtych czasach pełnił zwykle rolę pierwszego obiektu, z którym stykał się pasażer wjeżdżający do Polski. Pasażer - esteta. Był to zatem bardzo ważny element budowania prestiżu państwa. |
 | Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Zbąszynka. Twierdzenie to jest prawdziwe w odniesieniu do epoki po zakończeniu I wojny światowej ponieważ wcześniej - jeszcze "za Niemca" stację w tym kierunku opuszczały linie do Rzepina (dalej Frankfurt nad Odrą) oraz do Sulechowa (dalej Guben). |
 | Peron 4 nosi ślady użytkowania raczej sporadycznego ale posiada dość oryginalny, rzadko spotykany wystrój. Taka sztuka już nie do końca użytkowa. Po lewej tory 8 i 6 oraz peron 2, po prawej tor 10. |
 | Słupki (możliwe że zabytkowe) będące elementami nośnymi dawnej wiaty nad peronem wyglądają jak żebra leżącego na grzbiecie wypatroszonego płetwala błękitnego. Peron 4 stracił dach w roku 2014. Jego rekonstrukcja z uwagi na nieużywalność tego peronu jest chyba bezcelowa... |
 |
 |
Remontowany "nowy" budynek dworca widziany z peronów 3 oraz 2 od strony zachodniej.
Uroczyste otwarcie zmodernizowanego budynku dworca nastąpiło 24 lutego 2025 roku. W ramach jego całkowitej rekonstrukcji odnowiono elewację przywracając pierwotne detale architektoniczne - w tym godło Polski na wieży od strony peronów. Zainstalowano także nowoczesną iluminację świetlną, która podkreśla estetykę bryły budynku. Parter mieści teraz nowoczesną poczekalnię przyjazną pasażerom niepełnosprawnym, kasy, toalety oraz elektroniczne tablice informacyjne. Znajdują się tam również lokale handlowe i usługowe, a część pomieszczeń ma zostać wykorzystana do celów sportowo - rekreacyjnych. |
 |
Skoro jesteśmy na peronie 2 to raz jeszcze spójrzmy sobie na peron 1. Jest 16:10 i na tor 1 wjechał właśnie skład KW z Poznania Głównego do Zbąszynka. W roli głównej pięcioczłonowy Elf II 48WE-002 (produkcja PESA Bydgoszcz). |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zbąszyń ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zbąszyń ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zbąszyń ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Zbąszyń ❋ Polska-Org
-
Linia Zbąszyń - Międzychód ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Linia Zbąszyń - Wolsztyn - Leszno ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
Więcej linków do informacji (także historycznych) oraz zdjęć dotyczących "podwójnego" węzła kolejowego Zbąszynek / Zbąszyń znajduje się na stronie stacji Zbąszynek.
|
| Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZBĄSZYŃ |
| 1925 |
---> SULECHÓW (linia zlikwidowana w wyniku I wojny światowej na granicznym odcinku Zbąszyń - Babimost) |
| 1987 |
---> Trzciel - MIĘDZYCHÓD |
|
| |
|