| Radzymin |
| Rn |
|
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1936 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025
|
Wysokość n.p.m. 88 m
|
|
| Strona zawiera także opis dawnej stacji Radzymin Wąskotorowy. |
 | Przy dworcu PKP w Radzyminie zatrzymujemy się na nieco prowizorycznym parkingu położonym w sąsiedztwie południowej krawędzi stacji. To widok z tego parkingu w kierunku zachodnim. |
 | Budynek dworca widziany z jedynego tutaj peronu wyspowego na który dostać się można przejściem w poziomie torów. Po prawej na pierwszym planie semafor wyjazdowy D z toru 1 w kierunku Legionowa. |
 | Ujęcie w kierunku zachodnim - semafory wyjazdowe C oraz E i wyjazd do Legionowa. W głębi nastawnia "Rn" sterująca ruchem na całej stacji. |
 | Tablica z nazwą stacji nieco się sprała, chyba że to jakiś szczególny zamysł artystyczny czyli marmurkowanie :) |
 | Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Tłuszcza. |
 | Jest 10:15. Na tor 1 wjeżdża jednoczłonowy szynobus SA135-022 (produkcja PESA Bydgoszcz) jako pociąg Kolei Mazowieckich relacji Sierpc - Tłuszcz. W Tłuszczu znajduje się główna baza spalinowego taboru KM. |
 | W roku 2022 Radzymin powrócił na mapę pasażerskich połączeń w obrębie województwa mazowieckiego. Są ich dwa rodzaje. Połączenia jednostkami spalinowymi do Tłuszcza (a w drugą stronę do Nasielska) to rzadkość ponieważ są to wyłącznie kursy dojazdowe na niezelektryfikowane linie Nasielsk - Płońsk - Sierpc oraz Sierpc - Płock. Głównym powodem do zadowolenia jest jednak uruchomienie linii SKM S40 do Piaseczna przez Legionowo i Warszawę Gdańską realizowane w takcie zasadniczo godzinnym - chociaż są przerwy dwugodzinne. Wcześniej czyli w latach 2000 - 2006 i 2010 - 2022 była to linia raczej towarowa. |
 | Raz jeszcze ujęcie w stronę Tłuszcza. Po prawej największy ale i tak całkowicie zajęty parking w Radzyminie - spora część miasta pojechała do pracy w stolicy :) |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Radzymin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Radzymin ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Radzymin ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|
| Radzymin Wąskotorowy
|
|
|
| Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
 | Centrum miasta i zaasfaltowany plac równoległy do Alei Jana Pawła II. To dawna równia stacyjna - kiedyś w tym miejscu kończyła się Radzymińska Kolej Dojazdowa alias Marecka Kolej Wąskotorowa łącząca Radzymin ze stolicą. Po roku 1949 była to stacja Warszawa Targowa wciśnięta pomiędzy normalnotorowy dworzec Warszawa Wileńska i ulicę sowieckiego trepa Świerczewskiego (to praska końcówka Trasy W-Z) przemianowaną w roku 1991 na Aleję Solidarności. |
 | Dawny budynek dworca wąskotorowego pięknie się prezentuje i obecnie pełni funkcje notarialno - prawne. |
 | Kolejka marecka kursowała do 31 sierpnia 1974 roku i niedługo później została zlikwidowana w związku z rozbudową ulicy Radzymińskiej w Warszawie. Budynek dworca w Radzyminie to jedna z niewielu pamiątek jakie się po kolejce zostały. |
 | Pozostajemy jeszcze w okolicy dworca wąskotorowego. To pamiątkowy obelisk wraz z Krzyżem Walecznych 1920-1939 i tablicą przypominającą o jednej z najbardziej krwawych i ciężkich bitew całej wojny pomiędzy Polską a bolszewicką Rosją. Bitwa ta toczyła się wokół miasta pomiędzy 13 a 16 sierpnia 1920 roku. |
 | "Pamięci kolejarzy kolejki wąskotorowej wspomagających wojsko w bitwie z bolszewikami o Radzymin w dniach chwały 1920 roku".
Mówiąc bardziej dosadnie - w bitwie z azjatyckim, obleśnym, śmierdzącym kurestwem idącym na Warszawę. Myślę że gdyby ramię semafora było ustawione w pozycji STÓJ jego symboliczna wymowa byłaby mocniejsza, ale to zdanie subiektywne.
Cześć i chwała bohaterom ! |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Radzymin Wąskotorowy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Radzymin Wąskotorowy ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Radzymińska Kolej Wąskotorowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
|
|