| Czeremcha |
| Ca |
|
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1906 ❋ BGŽD - Briestsko - Grajewskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Brzesko - Grajewska
|
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025
|
Wysokość n.p.m. 172 m
|
|
 |
Kładka nad torami południowej końcówki tutejszej stacji wydaje się idealnym punktem wyjścia zwiedzania tutejszej stacji. Taki wniosek można wysnuć ze zdjęć wykonywanych w Czeremsze przez innych kolejowych fotografów wcześniej. Ja niewiele myśląc powtórzyłem ten scenariusz więc oto dworzec PKP Czeremcha przed nami. Zaczynamy zwiedzanie. |
 |
Ujęcie w kierunku północnym a pod spodem cztery tory towarowo - postojowe parzyste od 20 do 26. |
 |
Tory tranzytowe przeznaczone są zasadniczo dla pociągów pasażerskich. Na pierwszym planie plecy semafora wyjazdowego H2 - sygnalizacja kształtowa na tej stacji przeszła do historii w roku 2019. Szkoda bo nie zdążyłem. W głębi perony. Pierwszy z nich po częściowej przebudowie stacji ukończonej 5 lat temu uległ przesunięciu na północ. Na drugi - po staremu - prowadzi przejście w poziomie torów. |
 |
Ujęcie w kierunku południowym. Na wprost a później lekko w prawo jednotorowy wyjazd do Wysokiego Litewskiego (dalej Brześć nad Bugiem). Do granicy z Białorusią jest stąd nieco ponad 6 km. W prawo dwutorowy wyjazd do Siemiatycz (dalej Siedlce). |
 |
Nowy i nowoczesny budynek dworca powstał na miejscu wyburzonego obiektu pochodzącego z końca XX wieku. Jest to nieskomplikowane wizualnie połączenie funkcjonalnego minimalizmu z architektoniczną prostotą. Jednak na pewno wygląda o niebo lepiej od poprzednika - kanciapy w kształcie rozdeptanego klocka z wypustkami na dachu. |
 |
 |
| Jesteśmy już na peronie 2. Po lewej tor 2, po prawej tor 1 a jeszcze bardziej po prawej peron 1 z torem 3. Jak wspomniałem wcześniej - wysokie, nowoczesne perony są tu kilkuletnią nowością. Wcześniej - w nieco innej konfiguracji były tu trzy niskie, jednokrawędziowe perony na klasycznej bazie z płyt chodnikowych. |
 |
 |
Ciąg dalszy obrazka możliwego do obejrzenia z peronu 2. Po lewej bardzo rozbudowana i częściowo nieczynna, towarowa część stacji. Od wielu lat zastanawiam się dlaczego jest tak wielka. Stacja graniczna ? Owszem - kiedyś. Ale odcinek graniczny do Wysokiego Litewskiego posiada tylko rozstaw europejski więc nie ma tu mowy o przeładunkach - ani w czasach PRL a tym bardziej obecnie. Czyli tak jakby zapas. Możliwe że w czasach sowieckich było to jednak po coś potrzebne... Ujęcie w kierunku północnym - wyjazdy (od prawej) do Białegostoku oraz do Hajnówki. Obie linie kolejowe (czyli LK 32 i LK 31) krzyżują się bezkolizyjnie 2 i pół km dalej już poza obrębem stacji. |
 |
 |
| Odwracamy spojrzenie. Nadal peron 2 i ujęcie w kierunku południowym. |
 |
 |
 |
Ten ponury biurowiec w sąsiedztwie peronu 1 to częściowo budynek kolejowy zajmowany przez SOK. W odległych czasach gdy w Czeremsze funkcjonowało kolejowe przejście graniczne (w tym pasażerskie) na Białoruś mieszkały tu różne agencje celne i była tu placówka Straży Granicznej. Obecnie budynek jest raczej nieczynny ale swoją nieskomplikowaną bryłą przytłacza najbliższą okolicę. Brzydkie to tak bardzo jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie :/ |
 |
Podczas dywagowania nad estetyką najbliższej okolicy dworca torem 3 podkradł się od tyłu spalinowóz BR233 547-9. Dawna poniemiecka "Ludmiła" jeździ obecnie na konto firmy Oxar Rail Rent. |
 |
Wyjście z peronu 2 do miasta. |
 |
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony północnej. |
 |
Ujęcie w kierunku południowym. Na pierwszym planie opisana na początku wizyty w Czeremsze kładka nad torami. Taka sama jak dziesiątki innych w Polsce ale w celach fotograficznych przydatna - co chyba dało się udowodnić :) Dalej mamy już wyjazdy do Brześcia nad Bugiem i do Siedlec. Obecnie czynny jest tylko wyjazd drugi. Graniczny fragment dawnej Kolei Brzesko - Grajewskiej nie działa od roku 2020 i jest na samej granicy przerwany. Nie działa także sąsiednie, drogowe przejście graniczne w Połowcach i nie podejrzewam aby w najbliższym czasie się to zmieniło :| Najpierw niech na Białorusi wrócą do polityki w miarę europejskie (a nie ruskie) zasady cywilizacyjne. |
 |
Jest 15:06. Na tor 2 przy peronie 2 w wjeżdża TLK 15110 "Biebrza" z Gdyni Głównej do Warszawy Wschodniej. Chora, okrążająca ćwiartkę Polski relacja dalekobieżna wymyślona przez jakiegoś kretyna. Pociąg jest w drodze już 9 godzin, przejechał w poprzek (przez Olsztyn Główny, Szczytno, Ełk i Białystok) całe Mazury i pół Podlasia. Tak - wiem. To przecież dla decydujących o tym idiotów "optymalny" obieg taboru i jednoczesne skomunikowanie kolejowe "ściany wschodniej" ze stolicą i Pomorzem. Ale można to zrobić w sposób o wiele bardziej cywilizowany dzieląc taką relację na pół - chociażby w Białymstoku. Moda na takie dookólne relacje trwa w naszym kraju od lat i ma ona moim zdaniem tak samo głęboki sens jak dawny karierowicz z PZPR-u na stanowisku Marszałka Sejmu RP. |
 |
"Biebrzę" prowadzi spalinowóz PESA Gama SU160-003 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). |
 |
Punktualnie o 15:10 TLK "Biebrza" rusza w dalszą drogę. W Siedlcach zamelduje się za godzinę a w Warszawie za dwie. Oczywiście na dworcu Wschodnim bo z uwagi na trakcję spalinową dalej nie pojedzie. |
Linki zewnętrzne
-
Czeremcha ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Czeremcha ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Czeremcha ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Nieczynne kolejowe przejście graniczne Czeremcha - Vysoko Litovsk ❋ You Tube
|
| |
|