Hajnówka
Hj

 Oddano do użytku w roku 1894  ❋  JuZŽD - Južno - Zapadnyje Železnyje Dorogi / Drogi Żelazne Południowo - Zachodnie

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2025  Wysokość n.p.m. 166 m 

 Strona powstała przy współpracy Tomka Miksy z Łodzi
min 42 1.jpgWizyta osobista 1 - maj 1993.

Hajnówka jest stacją o charakterze wyspowym. W jej obrębie krzyżują się linie z Czeremchy do Siemianówki i dalej do Wołkowyska oraz z Bielska Podlaskiego do Białowieży Pałac. O ile pierwsza nadal ma bardzo duże znaczenie w ruchu towarowym, tak druga jest już praktycznie zlikwidowana i zapomniana.
Tak wyglądał dwuczłonowy autobus szynowy serii SN81 - pierwszy typ autobusu opracowany i wybudowany w Polsce w zakładach KOLZAM w Raciborzu.
Widok w kierunku wyjazdów do Białowieży Towarowej i Czeremchy.
min 42 2.jpgWizyta zdalna - czerwiec 2009.

Ach te przestrzenie - na stacji w Hajnówce miejsca jest na kilkanaście torów. W ostatnich latach część z nich została zlikwidowana.
min 42 3.jpgWidok z kładki nad torami na perony 1 i 2 oraz tory linii z Czeremchy do Siemianówki. Jest to jedyna czynna obecnie część stacji - stąd startują pociągi do Czeremchy i Siedlec. Także tędy przejeżdżają pociągi towarowe w kierunku stacji przeładunkowej w Siemianówce niedaleko granicy z Białorusią. Część zachodnia (perony 3 i 4) do Białowieży są obecnie wyłączone z ruchu.
Wyjazd w kierunku Siemianówki - przy peronie 1 stoi autobus szynowy SA133-002. Stanowi własność UM województwa podlaskiego. Odjedzie do Czeremchy o 16:15.
min 42 4.jpgUjęcie odwrotne - wyjazd w kierunku Czeremchy. Tuż za stacją szlak ten łukiem o 90° w prawo kieruje się na południowy zachód. Kilometr dalej linie do Czeremchy (ten fragment jest jednotorowy, dalej do Siedlec już dwutorowy) i Białowieży krzyżują się przy pomocy wiaduktu.
min 42 5.jpgWizyta osobista 2 - lipiec 2025.

Popołudnie w którym tutaj z Bartkiem dojechaliśmy do najładniejszych - eufemistycznie rzecz ujmując - nie należało. Na wejściu było więc sporo głębokich kałuż, panował ponury półmrok ale na szczęście przytrafiło się 30 minut kiedy padało trochę mniej.
Brama do polskiej części Puszczy Białowieskiej. Przed nami budynek dworcowy. Po lewej perony "siedlecko - siemianowskie" a po prawej "białowieskie". Nie jest to nazewnictwo oficjalne, ale dzięki niemu będzie wiadomo w którym miejscu tej lekko pokręconej (z uwagi na układ torowy) stacji się znajdujemy.
min 42 6.jpgPeron 1 i część "siedlecko - siemianowska" czyli LK 31 - ujęcie od strony północnej. Po prawej nieco przesadzony pod względem wielkości budynek dworca. Postacie naniesione na fasadę budynku to Mikołaj i Nina Bujnowscy - jedni z dawnych mieszkańców Hajnówki. Zasłużeni dla społeczności lokalnej obywatele ponieważ pan Mikołaj był maszynistą na tutejszej stacji a pani Nina poetką - amatorką. Spora część tutejszego dworca jest obecnie siedzibą Stowarzyszenia Kulturalnego "Pocztówka" więc takich historyczno - folklorystycznych akcentów znajdziemy tu więcej.
min 42 7.jpgPeron 1 tor 2 - ujęcie odwrotne w kierunku północnym - wyjazd do Siemianówki.
min 42 8.jpgUjęcie z peronu 2 w tym samym kierunku.
min 42 9.jpgSZT stojący na torze przy peronie 1 to dwuczłonowy Regio Tramp SA108-009 (produkcja ZNTK Poznań) w zielonych parwach Polregio z Podlasia.
min 42 10.jpgmap_1_ha.jpg
min 42 11.jpg
Peron 1 od strony południowej. Jest 17:10 i szynobus Polregio sposobi się do odjazdu do Czeremchy. Czas jazdy na tym odcinku to obecnie 25 minut.

Mapa przedstawia status węzła kolejowego w Hajnówce w trzecim dziesięcioleciu XXI wieku.
●●●●● linia do Czeremchy (dalej Siedlce) czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●●●● linia do przejścia granicznego w Siemianówce (dalej Wołkowysk) czynna tylko w ruchu towarowym.
●●●●● linia do p.o. Lewki (dalej Bielsk Podlaski) nieczynna w latach 1993 - 2021 i obecnie czynna w ruchu pasażerskim.
●●●●● linia do Białowieży nieczynna od roku 1993.
● fragment systemu kolejek leśnych Puszczy Białowieskiej, odcinek Hajnówka - Topiło jest czynny w ruchu turystycznym.
min 42 12.jpgPołudniowy koniec peronu 1 - wyjazd w kierunku Czeremchy. W oddali widzimy fragment peronu 4 dochodzącego z prawej strony do linii - za chwilę przyjrzymy mu się z bliska.
min 42 13.jpgPrzechodzimy na część "białowieską" czyli LK 52. Spojrzenie na południe. W tym miejscu perony 3 i 4 (przez moment będące całością) zaczynają prowadzić każdy w swoją stronę. Dodam że przed modernizacją stacji tych peronów tutaj nie było.
min 42 14.jpgPeron 3 tor 4 - ujęcie w kierunku południowym - wyjazd do Białowieży. Nowa tabliczka na peronie informuje właśnie o takiej destynacji dla pociągów stąd ruszających. Tutaj wszystko jest gotowe i mam wielką nadzieję że kiedyś pociągi rzeczywiście tam pojadą. Niestety - na razie linia jest nieczynna i trwa to już ponad 30 lat. Pierwsze 3,5 km tego szlaku funkcjonuje obecnie jako bocznica wojskowa. I ani słowa więcej :|
min 42 15.jpgTor 10 jest (tak jak kiedyś) południowym łącznikiem pomiędzy obiema liniami kolejowymi przechodzącymi przez Hajnówkę.
min 42 16.jpgZa to nowy peron 4 ma niebagatelną długość 250 m i pełni obecnie bardzo eksponowaną rolę miejsca gdzie zatrzymuje się kilka dalekobieżnych kretynizmów pomysłu PKP IC takich jak TLK "Biebrza" z Warszawy Wschodniej do Gdyni Głównej przez Białystok, Ełk i Olsztyn Główny. Głupoty te okrążają bez sensu pół Polski, pomiędzy Czeremchą a Bielskiem Podlaskim robią jeszcze dodatkowy ząbek i w Hajnówce przejeżdżają właśnie tędy z magistrali Siedlce - Siemianówka na boczną (jakby na to nie spojrzeć chociaż kontekst historyczny jest zupełnie inny) linię do Bielska Podlaskiego.
min 42 17.jpgOdwracamy się w stronę początku peronu 3/4. Na pierwszym planie semafory drogowskazowe L (z toru 4) i M (z toru 10). Dalej mamy wyjście z peronu w poziomie torów ponieważ konstrukcja kładki nad torami nie przewiduje takiej możliwości i zejść z niej tutaj nie ma jak. Może to i dobrze ?
Budynek dworca i peron 5 widziane od strony południowej.
Ujęcie w kierunku północnym z peronu 5. Od prawej tory 2, 4 i 6 oraz semafory wyjazdowe P (z toru 6) i R (z toru 2). Tor 4 semafora wyjazdowego nie ma ale miał. Była umieszczony na potężnym, kratownicowym pomoście który gdzieś zniknął a na pewno sporo kosztował. Możliwe że nie komponował się z wydłużonym do granic możliwości peronem 5. W zamian tor 4 otrzymał karzełkową TM. Dalej za rozjazdem krzyżowym mamy wyjazd w lewo do p.o. Lewki (dalej Bielsk Podlaski) oraz w prawo do Siemianówki.
Raz jeszcze "białowieska" część stacji, peron 5 i budynek dworca z postaciami pani Niny i pana Mikołaja - ujęcie od strony północnej. Po prawej semafor drogowskazowy O dla toru 4.
Dopiero z tego miejsca widać pewną niefrasobliwość popełnioną podczas przebudowy stacji. Jeżeli w przyszłości pojawi się projekt powrotu pociągów pasażerskich do Białowieży (na razie postrzegany jako ekstrawagancja) to nie będzie możliwe zestawienie relacji do Białowieży od strony Czeremchy i Siedlec. Nie pozwala na to obecny układ torowy i zmiana kierunku jazdy musiała by następować poza peronami. Nie jest to jakaś wydumana abstrakcja - jeszcze w latach 80-tych ubiegłego wieku kursował bezpośredni, letni pociąg pospieszny z Warszawy Zachodniej przez Siedlce i Hajnówkę do Białowieży Pałac. Można nim było przyjechać nad ranem ze stolicy na grzybki :) Teraz z odwróceniem go tutaj byłby zasadniczy kłopot.
Szynobus do Czeremchy już sobie pojechał więc raz jeszcze możemy przyjrzeć się budynkowi dworca oraz peronom 1 i 2 od strony wjazdu z Siemianówki.
Las semaforów na horyzoncie :) To semafory wyjazdowe C, D, E, F i G. Siedlecko - siemianowska połowa stacji posiada 2 tory pasażerskich położone przy peronach i 3 tory odstawczo - towarowe ale miejsca po stronie lewej jest wystarczająco dużo na drugie tyle. Możliwe że one nawet kiedyś tu były lecz z biegiem lat okazały się niepotrzebne. Obecnie składy towarowe (jest ich na pewno mniej niż kiedyś bo handel z dwoma sympatycznymi panami ze Wschodu podupadł - ostatnio dość radykalnie) zalegają stacje w Czeremsze i Siemianówce.
Ujęcie w kikerunku południowym - wyjazd do Czeremchy.
Hajnówka
mapa topograficzna
rok 1931
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Hajnówka ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Hajnówka ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Hajnówka ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Z wizytą w Hajnówce, 12-VII-2004 ❋ Kraina Żywych Maszyn
  5. Kolejka leśna w Hajnówce - wiosna / lato 2003 ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
  6. Białowieskie Koleje Leśne ❋ Klimaty Wąskotorowe
  7. Kolej leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii zaczynających się na stacji Hajnówka znajdują się także na stronach:
  1. linia do Białowieży --> strona stacji Białowieża Pałac.
  2. linia do Cisówki --> strona stacji Siemianówka.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji HAJNÓWKA
1994 ---> Lewki - BIELSK PODLASKI
1994 ---> Białowieża Towarowa - BIAŁOWIEŻA PAŁAC
2004 ---> Siemianówka - CISÓWKA
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji HAJNÓWKA
2021 ---> Lewki - BIELSK PODLASKI
2021 ---> SIEMIANÓWKA (dwa pociągi dziennie przez krótki okres czasu)
ROZKŁAD JAZDY

Hajnówka

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazowsze - część wschodnia | Województwo Podlaskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 42 |

Liczba gości na stronie Hajnówka od 30 września 2006: 13794
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 grudnia 2025 / 21:33
Średnia wejść dziennie: 1.97

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 4 grudnia 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.155 sek